Torbjørn Røe
Isaksens siste ord som kunnskapsminister var: «Vi er i gang med en fagfornyelse hvor alle fagene i skolen skal
fornyes. Det viktigste målet er å få mer tid til dybdelæring, læring som sitter
over tid. Da trenger vi færre mål og færre temaer i skolen, ikke stadig flere.»
Du kan
lese mer om fagfornyelsen på Utdanningsdirektorates heimesider
Her sies
det
«Vi skal fornye læreplanene ved
å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold,
tydeligere prioriteringer og sammenhengen mellom fagene skal bli bedre.»
«Målet er å styrke utviklingen
av elevenes dybdelæring og forståelse. Verdigrunnlaget skal løftes fram i
læreplanene, og elevene skal blant annet jobbe tverrfaglig med demokrati og
medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring.»
«Kritisk tenkning og refleksjon
vil bli en viktig del av hva elevene skal lære i skolen. I tillegg skal de
praktiske og estetiske fagene styrkes. Vi ønsker også mer kreativitet i skolen
og at elevene skal lære på nye måter.»
Dette er
i høyeste grad aktuelt stoff for alle som har interesse av skolen. For
beslutningstakere på alle nivå er det obligatorisk å ikke bare å kunne gjøre
rede for innholdet i fagfornyelsen, men også å sørge for at egen organisasjon
er framoverlent i møtet med den nye tid. Selv om ikke de nye læreplanene skal
tas i bruk før høsten 2020, er det all grunn til å tenke i den retning
allerede nå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar